1.0 Pengenalan
Secara umumnya, sampah sarap ialah sejenis bahan yang
dibuang apabila tidak lagi diperlukan. Sampah sarap dianggap
sebagai bahan yang tidak berguna dan tidak mendatangkan sebarang faedah dan
boleh mendatangkan mudarat jika disimpan. Dengan itu, selalunya sisa-sisa
tersebut dibuang dan dilonggokkan di tempat-tempat pembuangan sampah sama ada
menggunakan teknik pembuangan pelupusan atau lain-lain (Muhamad Fiqrurazi Ahmad
Shamsuri, 2015). Sampah terdiri daripada dua jenis, iaitu sampah domestik dan
sampah bukan domestik. Sampah domestik ialah bahan yang dibuang dari rumah dan
dapur, manakala sampah bukan domestik ialah bahan yang dibuang dari pasar,
kedai, kilang dan sebagainya. Contoh sampah domestik ialah tin minuman, botol,
plastik, kertas, kaca dan sisa-sisa makanan. Manakala sampah bukan domestik
pula terdiri daripada sisa jualan, sisa pembuangan kilang dan lain-lain.
Seperti yang kita
ketahui, isu pembuangan sampah sarap di negara Malaysia bukanlah satu isu
baharu yang perlu di ulaskan. Hal ini kerana rakyat di negara ini sememangnya
terkenal dengan tabiat yang suka membuang sampah sarap di tempat pembuangan
sampah haram. Lebih kurang 37, 890 tan sisa dihasilkan setiap
hari di Malaysia iaitu setiap individu menghasilkan sekurang-kurangnya 1.17
kilogram sisa (Ethel Sebastian Daraup et al., 2020). Sikap mereka yang suka membuang sampah di merata
tempat ini telah membawa kepada lambakan sampah pada sesuatu kawasan. Sememangya
Malaysia jauh berbeza dengan Jepun, di mana rakyat Jepun amat terkenal dengan
sikap yang mementingkan kebersihan. Mereka akan memastikan sampah sarap dibuang
di tempat yang telah disediakan. Oleh sebab itu, negara Jepun dikenali sebagai
negara yang terbersih di dunia.
Sejak
kebelakangan ini, kawasan kediaman Kampung Bukit Gedombak dilihat semakin
tercemar dengan sisa-sisa pembuangan sampah sarap yang terlalu banyak oleh
penduduk kawasan sekitar. Mereka membuang sampah sarap sesuka hati mereka di
merata-rata tempat sehingga berlakunya lambakan sampah yang tidak terkawal di
kawasan kampung tersebut. Malah, keadaan ini juga telah mengundang rasa tidak
senang dalam kalangan penduduk kampung yang lain. Antara tempat yang sering
menjadi tumpuan penduduk kampung untuk membuang sampah ialah di tempat
pembuangan haram sampah sarap seperti di sekitar bahu-bahu jalan dan juga semak
samun. Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan Kampung Bukit Gedombak ini
tercemar dengan lambakan sampah sarap di merata tempat dan perkara ini juga telah
mendatangkan pelbagai kesan buruk kepada penduduk setempat. Oleh itu, pelbagai
langkah perlu diambil bagi mengatasi masalah ini.
Peta 1: Kedudukan Kampung
Bukit Gedombak, Pasir Puteh, Kelantan
2.0 Faktor-Faktor yang Menyebabkan Berlakunya Lambakan
Sampah di Tempat Pembuangan Sampah Haram di Kampung Bukit Gedombak
Faktor pertama yang menyebabkan berlakunya lambakan sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram di Kampung Bukit Gedombak ialah sikap masyarakat. Sesetengah penduduk Kampung Bukit Gedombak terkenal dengan sikap yang tidak mementingkan kebersihan. Mereka gemar membuang sampah sarap di merata-rata tempat tanpa memikirkan sebarang akibat daripada perbuatan mereka itu. Kebiasaan mereka terhadap sikap sebegitu telah menyebabkan mereka tidak mempunyai sebarang rasa bersalah untuk membuang sampah di merata tempat, terutamanya di kawasan semak samun dan bahu jalan. Sememangnya tahap kesedaran masyarakat mengenai kepentingan menjaga alam sekitar masih pada tahap begitu rendah dan hampir mengecewakan (Berita Harian, 2015). Malah, mereka juga mempunyai sikap pentingkan diri sendiri. Sikap ini dapat dilihat apabila mereka lebih sanggup membuang sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram berbanding membuang sampah di kawasan yang telah disediakan khas oleh PBT. Hanya disebabkan rasa malas, mereka rela merosakkan alam sekitar dan sanggup melihat penduduk sekitar menanggung rasa ketidakselesaan secara berterusan disebabkan sampah sarap yang dibuang merata tempat oleh mereka. Jika masalah ini terus berlanjutan, pastinya akan memberikan kesan negatif terhadap alam sekitar terutamanya akan berlaku longgokan sampah akibat daripada sikap manusia yang tidak bertanggungjawab dalam menguruskan sisa pepejal mereka dengan baik (Musfirah Abd Jalil, 2017). Oleh itu, jelaslah bahawa sikap masyarakat itu sendiri telah menyebabkan berlakunya lambakan sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram di Kampung Bukit Gedombak.
Faktor
yang kedua ialah penguatkuasaan undang-undang yang lemah. Penguatkuasaan
undang-undang yang lemah ini menjadikan penduduk di kawasan Kampung Bukit Gedombak
ini sering membuang sampah sarap di merata tempat secara berleluasa. Hal ini
dikatakan demikian kerana tiada sebarang pemantauan yang dilakukan oleh Pihak
Berkuasa Tempatan (PBT) dalam kawasan kampung tersebut. Bukan itu sahaja, hukuman
dan denda juga turut tidak dikenakan kepada mana-mana penduduk kampung yang
sering membuang sampah di merata tempat. Keadaan ini telah menyebabkan penduduk
kampung semakin berani untuk membuang sampah secara terbuka di tempat
pembuangan sampah haram, terutamanya di kawasan semak samun dan juga di bahu
jalan. Sememangnya perbuatan mereka ini telah membawa kepada lambakan sampah
secara tidak terkawal di sesuatu kawasan.
Faktor
yang seterusnya ialah tempat pembuangan sampah yang disediakan oleh PBT jauh
daripada kawasan kampung. Tindakan PBT yang menyediakan tempat pembuangan
sampah yang jauh dari kediaman penduduk Kampung Bukit Gedombak ini telah
menyebabkan penduduk mengambil keputusan untuk membuang sampah sarap di hadapan
rumah mereka sahaja secara bertaburan. Malah, ada juga segelintir daripada
mereka mengambil jalan mudah dengan membuang sampah di kawasan semak samun dan
bahu jalan yang berdekatan dengan kediaman mereka. Mereka menganggap membuang
sampah di tempat yang disediakan oleh PBT hanya membuang masa dan membazir
minyak kenderaan mereka sahaja untuk berulang-alik ke tempat pembuangan sampah.
Malah, mereka juga tidak mahu mengotorkan kenderaan mereka hanya semata-mata untuk
mengangkut sisa-sisa sampah dari rumah mereka ke tempat pembuangan sampah yang
telah disediakan oleh PBT. Oleh itu, jelaslah bahawa tempat pembuangan sampah
yang jauh disediakan oleh PBT juga menjadi punca berlakunya lambakan sampah di
Kampung Bukit Gedombak.
Faktor
yang keempat ialah PBT tidak menyediakan tong sampah dalam kawasan kampung. Tindakan
PBT yang tidak menyediakan tong sampah dalam kawasan Kampung Bukit Gedombak ini
telah menyebabkan penduduk kampung memilih untuk membuang sampah di tempat
pembuangan sampah haram. Ekoran itu, pembuangan sampah di merata tempat yang
berlaku hampir setiap hari oleh penduduk kampung ini telah menyebabkan berlakunya
lambakan sampah yang berleluasa di sesuatu kawasan. Kebanyakan mereka memilih
untuk membuang sampah di kawasan semak samun dan di bahu jalan berdekatan
dengan rumah mereka. Keadaan ini berlaku kerana tiadanya tong sampah khas yang
disediakan oleh PBT bagi memudahkan mereka untuk mengurus sampah dengan
sistematik. Sememangnya ketiadaan tong sampah inilah menyebabkan penduduk
kampung tidak mempunyai tempat yang sesuai untuk membuang sisa sampah mereka.
3.0 Kesan-Kesan Lambakan Sampah di Tempat Pembuangan
Sampah Haram di Kampung Bukit Gedombak.
Rajah 1: Aktiviti pembakaran terbuka oleh penduduk
Kampung Bukit Gedombak
Kesan yang kedua ialah
berlakunya pencemaran bau. Pencemaran bau merupakan satu
kacau-ganggu yang menyebabkan seseorang individu berada dalam keadaan yang
tidak selesa, memudaratkan dan kejatuhan nilai harta tanah (Zaini Sakawi,
2018). Berdasarkan
pemerhatian yang dilakukan di Kampung Bukit Gedombak, pencemaran bau ini berlaku
disebabkan adanya lambakan sampah yang tidak terurus di kampung tersebut.
Biasanya, bau yang busuk ini berpunca daripada sisa-sisa makanan yang dibuang
di merata tempat oleh penduduk kampung. Sememangnya kegiatan tersebut telah
menyebabkan laluan dan jalan ke kawasan kediaman ini dicemari dengan bau yang
sangat busuk dan tidak menyenangkan sehingga menimbulkan rasa tidak selesa
dalam kalangan penduduk sekitar. Walaupun mereka hidup dalam suasana bau yang busuk,
ada sesetengah daripada penduduk kampung tersebut tetap melakukan perkara dan
kesalahan yang sama iaitu dengan membuang sampah sarap secara berleluasa di
kawasan semak samun dan bahu jalan.
Rajah 2: Antara tempat pembuangan sampah haram di
Kampung Bukit Gedombak yang mengundang bau yang busuk
Rajah
3: Antara tempat pembuangan sampah haram di Kampung Bukit Gedombak yang
mengundang kehadiran haiwan-haiwan perosak
Rajah 4: Pemandangan di kawasan Kampung Bukit Gedombak
4.0 Langkah-Langkah Mengatasi Masalah Lambakan Sampah
Sarap di Tempat Pembuangan Sampah Haram di Kampung Bukit Gedombak
Terdapat beberapa langkah yang boleh dilaksanakan bagi
mengatasi masalah lambakan sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram di
Kampung Bukit Gedombak. Antaranya ialah dengan memperkasakan penguatkuasaan
undang-undang. Penguatkuasaan undang-undang ini boleh dilaksanakan melalui PBT,
dimana PBT boleh mengenakan tindakan undang-undang seperti denda dan juga
penjara kepada mana-mana penduduk kampung yang masih lagi berdegil untuk
membuang sampah sarap di merata tempat. Hukuman seperti ini sudah pasti akan
memberikan pengajaran kepada kesemua penduduk Kampung Bukit Gedombak supaya
tidak membuang sampah sarap sewenang-wenangnya mengikut kehendak mereka. Malah,
pihak PBT juga boleh melakukan pemantauan secara berkala, iaitu sekurang-kurangnya
3 kali seminggu di kawasan Kampung Bukit Gedombak bagi mengawasi
aktivti-aktiviti pembuangan sampah secara haram oleh penduduk kampung tersebut.
Dengan penglibatan daripada Pihak Berkuasa Tempatan ini,
maka aspek alam sekitar di negara ini akan lebih teratur dan terjaga kerana
pemantauan yang ketat dapat dilakukan oleh mereka (Musfirah Abd Jalil, 2017). Oleh itu jelaslah bahawa tindakan
memperkasakan penguatkuasaan undang-undang dilihat dapat mengatasi masalah
lambakan sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram di Kampung Bukit Gedombak.
Seterusnya
ialah menerusi pendidikan alam sekitar. Sememangnya pendidikan alam sekitar
merupakan salah satu platform yang berkesan untuk memberikan kesedaran kepada
penduduk kampung berkaitan dengan keburukkan aktiviti pembuangan sampah sarap
secara haram. Pendidikan ini boleh diselitkan dalam mana-mana
mata pelajaran yang bersesuaian seperti mata pelajaran Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan serta Pendidikan Moral.
Pendidikan alam sekitar ini boleh memberikan kesedaran kepada penduduk kampung
menerusi peranan yang dimainkan oleh guru dan juga anak-anak mereka. Contohnya,
sewaktu di sekolah, guru yang mengajar mata pelajaran Sivik dan Geografi akan memberikan
penerangan kepada pelajar tentang keburukkan membuang sampah sarap secara
haram. Kemudian, pelajar inilah yang akan menerangkan kembali perkara tersebut
kepada ibu bapa mereka di rumah. Apabila mendengar penjelasan daripada
anak-anak, sudah pasti ibu bapa akan berasa malu untuk meneruskan sikap
membuang sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram. Oleh itu, jelaslah
bahawa menerusi pendidikan alam sekitar ini juga dilihat dapat mengatasi
masalah lambakan sampah sarap di tempat pembuangan sampah haram di Kampung
Bukit Gedombak.
Selain
itu, kempen cintai alam sekitar juga boleh dilaksanakan bagi mengatasi masalah
ini. Pihak
kerajaan boleh mengadakan kempen cintai alam sekitar secara besar-besaran
melalui media cetak, media elektronik, bengkel pemahaman
dan penghayatan alam sekitar, ceramah serta seminar. Dengan adanya kempen ini, ia dapat memberikan
kesedaran secara menyeluruh kepada penduduk Kampung Bukit Gedombak tentang
betapa pentingnya pengurusan sampah yang sistematik dalam kehidupan harian.
Melalui kempen ini juga, mereka akan didedahkan tentang denda dan hukuman yang
akan dikenakan ke atas mereka apabila mereka mengamalkan sikap suka membuang
sampah di merata tempat. Selain itu, menerusi kempen ini juga mereka turut
didedahkan dengan kesan buruk pembuangan sampah sarap di tempat pembuangan
sampah haram terhadap alam sekitar dan juga kesihatan manusia. Dalam
usaha memulihara alam sekitar, masyarakat seharusnya bergerak bersama dan
seiring dengan pihak kerajaan dengan menyertai setiap program pemuliharaan alam
sekitar yang dianjurkan sama ada memberi sokongan, bantuan dan yang paling
penting turut menjaga kehormanian alam sekitar dengan tidak melakukan
pencemaran (Haliza Abdul Rahman, 2009). Oleh itu, jelaslah bahawa kempen cintai alam sekitar juga
merupakan salah satu langkah yang berkesan untuk mengatasi masalah lambakan
sampah sarap di Kampung Bukit Gedombak.
Akhir sekali, PBT juga perlu menyediakan tong sampah di setiap kawasan kediaman. Masalah penyediaan infrastruktur seperti tong sampah dalam pengurusan sisa pepejal merupakan perkara yang amat penting untuk diberi perhatian. Hal ini demikian kerana, apabila infrastruktur tong sampah dalam pengurusan sisa pepejal dapat disediakan dengan baik oleh pihak-pihak tertentu seperti Pihak Berkuasa Tempatan atau kontraktor pembersihan sampah yang dilantik, maka ini mampu menggalakkan lagi masyarakat untuk mengurus sisa pepejal yang dijana dengan lebih teratur (Musfirah Abd Jalil, 2017). Oleh itu, apabila PBT menyediakan tong sampah di setiap kawasan kediaman di Kampung Bukit Gedombak, sudah pasti masalah lambakan sampah sarap ini dapat diatasi dengan jayanya. Hal ini dikatakan demikian kerana penduduk kampung tidak perlu lagi bersusah payah untuk membuang sampah di tempat pembuangan sampah haram kerana mereka sudah diberikan kemudahan untuk membuang sampah ke dalam tong sampah yang disediakan sahaja. Sememangnya penyediaan tong sampah di setiap kawasan kediaman penduduk Kampung Bukit Gedombak ini dapat membantu meringankan beban penduduk kampung, dimana mereka tidak perlu lagi berulang-alik ke kawasan pembuangan sampah yang jauh dari rumah mereka. Malah, aktiviti pembuangan sampah secara haram juga dapat diatasi dan dikurangkan dan sekaligus dapat mengurangkan lambakan sampah di sesuatu tempat, seperti di semak samun dan juga di kawasan bahu jalan.
5.0 Kesimpulan
Secara kesimpulannya, lambakan sampah di tempat pembuangan sampah haram di Kampung Bukit Gedombak telah mendatangkan pelbagai kesan buruk terhadap alam sekitar dan juga penduduk sekitar. Terdapat pelbagai faktor yang telah menyumbang kepada berlakunya lambakan sampah di kampung tersebut. Oleh itu, untuk mengatasi masalah ini, semua pihak haruslah berganding bahu dalam menangani masalah ini agar Kampung Bukit Gedombak kembali pulih dan bersih.
Rujukan
Aslina Ismail & Haliza Abdul Rahman. (2015).
Pengetahuan dan Amalan Pengurusan Sisa Pepejal Dalam Kalangan Masyarakat di
Taman Mesra dan Taman Bakti Kota Bharu, Kelantan. Jurnal Geografi, 3(2), 14-27. Diperoleh daripada https://ejournal.upsi.edu.my/index.php/GEOG/article/view/1853.
Bernama. (Astro Awani, 2021). Jangan
Lakukan Pembakaran Terbuka - NREB Sarawak. Diperoleh daripada https://www.astroawani.com/berita-malaysia/jangan-lakukan-pembakaran-terbuka-nreb-sarawak-312507.
Ethel Sebastian Daraup, Mohammad Tahir
Mapa, Abdul Hair Beddu Asis, George & Molia Sebi Anak Dinggal. (2020).
Pengurusan Sisa Pejal Bandar: Penelitian ke Atas Kerjasama Swasta dan Awam di
Kuching, Sarawak. Jurnal Kinabalu, 26(2),
63-80. Diperoleh daripada https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/ejk/article/view/2761.
Haliza Abdul Rahman. (2009). Penglibatan
Masyarakat Awam di Malaysia dalam Isu Berkaitan Persekitaran. Jurnal Sarjana, 24(2), 49-65. Diperoleh
daripada https://ejournal.um.edu.my/index.php/SARJANA/article/view/10366/7374.
Mazrura Sahani, Hidayatulfathi Othman,
Nadia Atiqah Mohd. Nor, Rozita Hod, Zainudin Mohd. Ali, Mohamad Naim Mohamad
Rasidi & Choy. (2012). Kajian Ekologi Nyamuk Aedes di Senawang Negeri
Sembilan, Malaysia. Jurnal Sains Malaysiana,
41(2), 261–269. Diperoleh daripada
http://journalarticle.ukm.my/3300/1/16%2520Mazrura.pdf.
Muhamad Fiqrurazi Ahmad Shamsuri. (2015).
Masalah Longgokan Sampah yang Berlaku di Kawasan Perumahan Berteres Kajian Kes:
Taman Universiti, Skudai, Johor. Ijazah
Sarjana Sains. Universiti Teknologi Malaysia. Diperoleh daripada https://core.ac.uk/download/pdf/42921122.pdf.
Musfirah Abdul Jalil. (2017). Persepsi
Penduduk Terhadap Kutipan Sisa Pepejal di Kawasan Luar Bandar. Ijazah Sarjana Sains. Universiti
Teknologi Malaysia. Diperoleh daripada
http://eprints.utm.my/id/eprint/78887/1/MusfirahAbdJalilMFGHT2017.pdf.
Roslan Muhammad & Mohd Suki Hassan.
(2016). Teks efektif STPM geografi penggal 1. Petaling Jaya: Ilmu Bakti
Sdn.Bhd.
Shaharudin
Idrus. (Berita Harian, 2015). Kesedaran Alam Sekitar Rakyat Kita Masih Rendah.
Diperoleh daripada
https://www.bharian.com.my/kolumnis/2015/06/59273/kesedaran-alam-sekitar-rakyat-kita-masih-rendah.
Zaini Sakawi. (2018). Pencemaran Bau di
Malaysia: Keperluan bagi Pindaan Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974
(Peraturan-Peraturan Pencemaran Kualiti Udara). Malaysian Journal of Society
and Space 14(4), 158-173. Diperoleh daripada
http://journalarticle.ukm.my/13260/1/28568-89102-1-PB.pdf.
Nama Penulis: Nik Muhammad Hanis Bin Zaid
No. Matriks: Dxxxxx087909
Kumpulan: B
No comments:
Post a Comment