Felda Jengka 10 terletak di daerah Maran di bawah negeri Pahang. Apabila menyebut Jengka sudah diketahui sebagai sebuah tanah rancangan yang telah mengusahakan tanaman kelapa sawit atau turut dikenali sebagai Felda. Felda Jengka 10 dikelilingi dengan pelbagai tanah rancangan yang lain dan turut dikenali sebagai segi tiga jengka. Majoriti penduduk Jengka 10 merupakan bangsa melayu. Penduduk yang berada di dalam Felda Jengka 10 mempunyai banyak generasi berperingkat bermula daripada peneroka sehingga generasi ke empat. Kemudahan sosial merupakan kepentingan yang diperlukan dalam satu kawasan bagi membentuk komuniti yang menarik. Begitu juga, dalam kehidupan bermasyarakat sangat penting untuk memastikan keperluan dapat dipenuhi. Di semua tanah rancangan Felda Jengka akan memiliki kemudahan-kemudahan sosial terhadap penduduk supaya mudah untuk menjalankan pelbagai aktiviti-aktiviti. Oleh itu, Jengka 10 turut tidak ketinggalan disamping sangat mementingkan keharmonian dalam komuniti tidak kira bermula umur kanak-kanak sehingga warga emas.
Jengka 10 memiliki penduduk yang menetap
mengikut kawasan dikategorikan mengikut blok iaitu blok A, B, C dan D serta di
dalam blok-blok tersebut memiliki blok satu sehingga 20 daripada pelbagai negeri. Pada setiap blok akan memiliki
papan nama peneroka mengikut alamat rumah. Oleh itu, papan nama tersebut telah menjadi
sebagai simbol mengikut blok tersebut. Bagi mengekalkan keceriaan dan
permuafakatan, pelbagai program yang telah disuarakan oleh pengurus Felda Jengka
10. Pelbagai aktiviti yang dilaksanakan antaranya pada musim kemerdekaan. Tidak
kira usia bersama-sama akan turun padang menghias untuk menceriakan papan nama
mengikut tema dan kreativiti. Aktiviti yang dilakukan bersama-sama seperti
mengecat, menggantungkan bendera Malaysia dan negeri Pahang serta banyak lagi. Kerjasama
yang di pamerkan menjadikan masyarakat lebih akrab dan membentuk hubungan silaratulrahim
yang lebih erat. Begitu juga, kerjasama dilakukan bersama ini memainkan peranan
yang penting untuk membentuk suasana harmoni (Zaleha Embong & Noor Hisham, 2019).
Tidak dinafikan, aktiviti gotong-royong bersama-sama menceriakan papan nama ini
telah melibatkan semua lapisan umur. Selain itu, dapat dilihat individu yang
sebelum ini tidak terlibat dalam mana-mana program turut bersama-sama
bekerjasama diantara satu sama lain dalam mengungguli pertandingan yang
dianjurkan ini.
Rajah 2: Masjid
Felda Jengka 10 memiliki kemudahan
sosial seperti masjid sebagai keperluan ibadat kepada yang beragama islam.
Tambahan pula, kesemua masyarakat di Felda Jengka 10 majoritinya beragama
islam. Masjid di Felda Jengka 10 diberi nama sebagai Masjid Ubudiah Felda
Jengka 10. Masjid Ubudiah Felda Jengka 10 sangat aktif dalam melaksanakan
pelbagai program-program keagamaan dan sangat menggalak kehadiran semua
masyarakat di Felda Jengka 10. Selain dijadikan tempat melaksankan solat,
sering kali Masjid Ubudiah Felda Jengka 10 menganjurkan program seperti
Maulidur Rasul disamping perarakan Maulidur Rasul membawa sepanduk mengikut
blok-blok, ceramah keagamaan selepas solat isyak dan subuh, tidak ketinggalan
juga dijadikan tempat menganjurkan program amali solat kepada murid-murid dari sekolah agama.
Rajah 3: Dewan Semai Bakti
Rajah 4: Dewan Semai Bakti digunakan
belia bermain badminton
Seterusnya, pada rajah ketiga dan keempat menunjukkan
dewan orang ramai atau Dewan Semai Bakti. Dewan Semai Bakti merupakan dewan
untuk melaksanakan pelbagai aktiviti antaranya mesyuarat, majlis perkahwinan,
sukaneka, badminton dan pelbagai lagi kegunaanya. Dewan ini cukup untuk
menampung jumlah komuniti yang hadir pada satu masa. Kemudahan sosial ini
sangat penting untuk memperkukuhkan lagi hubungan antara penduduk. Peluang
pelbagai program yang dilaksanakan di Dewan Semai Bakti ini dapat beramah mesra
dan bersua di antara penduduk Felda Jengka 10.
Rajah 5: Padang Futsal
Pada rajah kelima, Felda Jengka 10
memiliki padang futsal. Padang futsal ini akan digunakan pada setiap petang
oleh belia-belia muda untuk bersukan dan juga beberapa aktiviti yang dianjurkan
oleh pihak felda. Padang futsal ini dapat menyediakan tempat sebagai aktiviti
kepada anak muda dalam bermasyarakat disamping membantu menjaga kesihatan.
Selain itu, kebiasaannya belia-belia muda lelaki yang berada di sekolah
menengah akan menggunakan padang futsal ini. Oleh itu, ia dapat membantu mereka
melakukan aktiviti setelah seharian belajar di sekolah. Disamping itu, dapat
juga mengekalkan otak yang cerdas serta badan yang cergas. Mereka dapat
mengekalkan tubuh badan sentiasa sihat dan dapat belajar dengan bersemangat
(Syahrul Nazri & Wan Hanim Nadrah, 2018). Bukan itu sahaja, padang futsal
juga digunakan secara bergilir-gilir kerana golongan wanita juga turut
menggunakannya untuk bermain bola jaring.
Rajah 6: Padang Awam
Felda Jengka 10 memiliki padang awam
yang sangat luas. Pelbagai aktiviti yang dianjurkan antaranya sukan mengikut
blok, pertandingan pelbagai sukan di antara jengka-jengka yang lain, sambutan
tahun baru, sambutan kemerdekaan, forum perdana serta banyak lagi. Bukan sahaja
membentuk hubungan yang baik di antara penduduk Felda Jengka 10 malahan dengan masyarakat
jengka-jengka yang lain. Sukan seperti pertandingan bola sepak, tarik tali,
bola jaring dan banyak lagi yang dianjurkan. Kemudahan sosial ini sangat
memberi manfaat kepada mereka disamping mengeratkan hubungan bermasyarakat di
antara satu sama lain.
Rajah 7: Padang bola tampar
Padang bola tampar sering digunakan oleh
belia muda pada waktu petang. Ia dapat menghalang anak-anak muda ini
menghabiskan masa melakukan aktiviti yang tidak bermanfaat. Begitu juga, ia dapat
memupuk silaturahim diantara rakan-rakan yang lain disamping mencetuskan amalan
gaya hidup yang sihat (Mohamad Nizam Nazarudin & Hawana Lompuin, 2021).
Rajah 8: Sekolah Kebangsaan Jengka 10
Rajah 9: Sekolah Agama
Rajah 10: Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka 10
Felda Jengka 10 mempunyai kemudahan
sosial seperti sekolah yang bermula daripada Sekolah Pasti Jengka 10, Tadika
Kemas Jengka 10, Pra Sekolah Jengka 10, Sekolah Rendah Kebangsaan Jengka 10 dan
Sekolah Menengah Kebangsaan Jengka 10. Kemudahan sekolah ini membantu
memudahkan pendidikan dapat diberikan kepada anak-anak dan cucu-cucu peneroka
dengan mudah. Dengan kepakaran guru-guru memberi pendidikan yang berkesan telah
membantu ramai pelajar dari Felda Jengka 10 mendapat pendidikan seterusnya ke
peringkat universiti-universiti tempatan dan juga universiti luar negara
walaupun berada dalam sekolah luar bandar. Sekolah menengah di Felda Jengka 10
dijadikan sebagai sekolah utama terhadap kawasan jengka sekitarnya seperti
Felda Anggerik Jengka Satu dan Felda Sungai Tekam Getah kerana di kedua-dua tanah
rancangan tersebut tidak memiliki sekolah menengah. Oleh itu, kemudahan sosial
ini sangat memberi manfaat serta membentuk hubungan di antara jengka-jengka
berhampiran ini. Selain itu, kemudahan sekolah ini dapat mengeratkan hubungan
di antara ibu bapa di Felda Jengka 10 bersama guru-guru melalui pelbagai aktiviti
seperti sukan, mesyuarat dan gotong-royong.
Dapat dilihat sepanjang kewujudan kemudahan sosial di Felda Jengka 10 sangat memberi kesan yang positif kepada masyarakat Felda Jengka 10. Dapat disimpulkan, kemudahan sosial memberi banyak manfaat
kepada masyarakat tetapi perlu menggunakannya dengan bermanfaat. Kemudahan-kemudahan
ini akan terus kekal membentuk hubungan kemasyarakatan tidak kira pelbagai lapisan umur
penduduk di Felda Jengka 10. Namun baru-baru ini, kemudahan sosial tidak dapat
digunakan semasa perintah kawalan pergerakan sehingga menghalang aktiviti majlis
keramaian, perkahwinan, aktiviti sukan seperti bola sepak dan masjid serta
surau juga ditutup atau dihadkan jumlah bilangan (Norhazirah Mustaffa, 2020). Diharapkan penularan Covid-19 ini terus berakhir supaya dapat menghidupkan semula
keharmonian masyarakat Felda Jengka 10 dengan melaksanakan pelbagai lagi
aktiviti-aktiviti yang bermanfaat dan menarik.
Rujukan
Embong, Z., & Nawi, N. H. M. (2019).
Hubungan Kerjasama Masyarakat Dalam Projek Makmal Sosial Di Kg. Takang, Bachok,
Kelantan. International Online Journal of Language, Communication, and
Humanities, 2(2), 51-63.
Mustaffa, N. B. (2020). Mengatasi
Kebimbangan Semasa Pandemik Covid-19 Dengan Pendekatan Teori Rational Emotive
Behaviour Theraphy (REBT). Malaysian Journal of Social Sciences and
Humanities (MJSSH), 5(11), 10-16.
Nazarudin, M. N., & Lompuin, H.
(2021). KEMUDAHAN INFRASTRUKTUR SUKAN: INISIATIF BAHARU DALAM MELAKUKAN
AKTIVITI SUKAN DAN REKREASI.
Rosli, S. N., & Muda, W. H. N. W.
(2018). AMALAN GAYA HIDUP SIHAT PELAJAR UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN
MALAYSIA. Online Journal for TVET Practitioners.
Nama: Nurin Nazifa binti Muhammad
Nombor Matrik: DXXXXXX83483
No comments:
Post a Comment